Papina kateheza na općoj audijenciji, 18. prosinca 2024.

CIKLUS KATEHEZÂ: Jubilej 2025.

Isus Krist naša nada

I. Isusovo djetinjstvo

1. Isusovo rodoslovlje (Mt 1, 1-17)

Ulazak Sina Božjega u povijest

ČitanjeMt 1, 1-3.15-16

Rodoslovlje Isusa Krista, sina Davidova, sina Abrahamova. Abrahamu se rodi Izak. Izaku se rodi Jakov. Jakovu se rodi Juda i njegova braća. Judi Tamara rodi Peresa i Zeraha. Peresu se rodi Hesron. Hesronu se rodi Ram […] Salmi Rahaba rodi Boaza. Boazu Ruta rodi Obeda. Obedu se rodi Jišaj. Jišaju se rodi David kralj. Davidu bivša žena Urijina rodi Salomona. […]Matanu se rodi Jakov. Jakovu se rodi Josip, muž Marije, od koje se rodio Isus koji se zove Krist.

U tekstu koji slijedi uključeni su i nepročitani dijelovi koje se također donosi kao da su izgovoreni.

Draga braćo i sestre, dobar dan!

Započinjemo danas ciklus kateheza koje će se odvijati tijekom čitave Jubilarne godine. Tema je „Isus Krist naša nada“: On je, naime, odredište našeg hodočašća i On sâm je put kojim nam je ići.

U prvom dijelu obrađivat će se Isusovo djetinjstvo o kojem nam pripovijedaju evanđelisti Matej i Luka (usp. Mt 1-2; Lk 1-2). Evanđelja djetinjstva govore o djevičanskom začeću Isusa i njegovom rođenju iz Marijina krila; podsjećaju na mesijanska proroštva koja se ostvaruju u njemu i govore o zakonskom očinstvu Josipa, koji Božjeg Sina „ucjepljuje“ u „deblo“ Davidove kraljevske loze. Isus nam je predstavljen kao novorođenče, dijete i adolescent, podložan svojim roditeljima i istodobno svjestan da je sav posvećen Ocu i njegovu Kraljevstvu. Razlika između dvojice evanđelista je u tome što dok Luka prepričava događaje onako kako ih Marija vidi, Matej to čini kroz oči Josipa, inzistirajući na očinstvu koje je bez presedana.

Matej svoje Evanđelje i cijeli novozavjetni kanon otvara „rodoslovljem Isusa Krista, sina Davidova, sina Abrahamova“ (Mt 1, 1). Riječ je o popisu imena koja su već prisutna u hebrejskim spisima, da bi se pokazala istina povijesti i istina ljudskog života. Naime, „Gospodinovo rodoslovlje sastoji se od istinite povijesti, gdje ima nekih imena koja su u najmanju ruku problematična i naglašava se grijeh kralja Davida (usp. Mt 1, 6). Sve, ipak, završava i cvate u Mariji i u Kristu (usp. Mt 1, 16)“ (Pismo o obnovi studija povijesti Crkve, 21. studenog 2024.). Javlja se, nadalje, istina ljudskog života koja prelazi s jednog naraštaja na drugi predajući tri stvari: ime koje sadrži jedinstveni identitet i poslanje; pripadnost jednoj obitelji i jednom narodu; i, na kraju, prianjanje vjerom uz Boga Izraelova.

Genealogija je književna vrsta, odnosno forma prikladna za prenošenje vrlo važne poruke: nitko sam sebi ne daje život, nego ga prima na dar od drugih; u ovom slučaju je riječ o izabranom narodu i onaj tko nasljeđuje polog vjere od otaca, u prenošenju života djeci, predaje im također vjeru u Boga.

Međutim, za razliku od rodoslovlja Starog zavjeta, gdje se pojavljuju samo muška imena, jer u Izraelu otac daje ime sinu, u Matejevu popisu među Isusovim precima pojavljuju se i žene. Nalazimo ih pet: Tamaru, Judinu snahu koja se, nakon što je ostala udovica, pretvarala da je bludnica kako bi osigurala potomstvo svom mužu (usp. Post 38); Rahaba, bludnica iz Jerihona koja omogućuje židovskim uhodama da uđu u obećanu zemlju i osvoje je (usp. Još 2); Ruta, Moapka koja, u istoimenoj knjizi, ostaje vjerna svojoj svekrvi, brine se za nju i postat će prabaka kralja Davida; Bat-Šeba, s kojom David čini preljub i koja mu, nakon što je ovaj dao ubiti njezina muža, rađa Salomona (usp. 2 Sam 11); i, konačno, Marija iz Nazareta, žena Josipova, iz kuće Davidove: od nje se rodio Mesija, Isus.

Prve četiri žene ne povezuje to što su grešnice, kako se ponekad govori, već to što su strankinja u izraelskom narodu. Ono što Matej iznosi na vidjelo jest da, kao što je napisao Benedikt XVI., „po njima… u Isusovo rodoslovlje ulazi svijet pogana, njegovo poslanje prema Židovima i poganima postaje vidljivo“ (Isusovo djetinjstvo, Milano-Vatikan 2012., 15).

Dok se četiri prethodne žene spominju uz muškarca kojeg su rodile ili muškarca koji im je otac, Marija dobiva poseban značaj: ona označava novi početak, ona sama je novi početak, jer u njezinoj povijesti protagonist rađanja nije više ljudsko stvorenje, nego je to sam Bog. To se jasno vidi iz glagola „rođen je“: „Jakovu se rodi Josip, muž Marije, od koje se rodio Isus koji se zove Krist“ (Mt 1, 16). Isus je Davidov sin, kojeg je Josip ucijepio u tu kraljevsku lozu i predodređen da bude Mesija Izraela, ali on je također sin Abrahama i žena strankinja te je, dakle, predodređen stoga da bude „Svjetlo pogana“ (usp. Lk 2, 32) i „Spasitelj svijeta“ (Iv 4, 42).

Sin Božji, posvećen Ocu s poslanjem objavljivanja njegova lica (usp. Iv 1, 18; Iv 14, 9), ulazi u svijet kao i sva djeca čovječja, tako da će ga u Nazaretu nazivati „sinom Josipovim“ (Iv 6, 42) ili „drvodjeljinim sinom“ (Mt 13, 55). Pravi Bog i pravi čovjek.

Braćo i sestre, probudimo u sebi zahvalna sjećanja na naše pretke. A prije svega zahvaljujmo Bogu koji nas je, po Majci Crkvi, rodio na vječni život, život Isusa, naše nade.

U sklopu pozdrava talijanskim vjernicima

[…] Božić nam je već blizu i volim misliti da su u vašim kućama postavljene jaslice: taj važni element naše duhovnosti i naše kulture sugestivan je način da se podsjetimo da je Isus došao „prebivati među nama“.

Draga braćo i sestre, molimo za mir. Ne zaboravimo ljude koji trpe zbog rata: Palestina, Izrael, i svi koji trpe, Ukrajina, Mjanmar… Ne zaboravimo moliti za mir, da prestanu ratovi. Molimo kneza mira, Gospodina, da nam udijeli tu milost: mir, mir u svijetu. Ne zaboravimo, rat je uvijek poraz, uvijek! Rat je uvijek poraz!

Moj blagoslov svima!

Povezane objave

Papina kateheza na općoj audijenciji, 20. prosinca 2023.

anita.vranic

Papina kateheza na općoj audijenciji, 12. listopada 2022.

anita.vranic

Papina kateheza na općoj audijenciji, 30. rujna 2020.

anita.vranic

Papina kateheza na općoj audijenciji, 12. travnja 2023.

anita.vranic

Papina kateheza na općoj audijenciji, 11. rujna 2019.

anita.vranic

Papina kateheza na općoj audijenciji, 29. rujna 2021.

anita.vranic