Papina kateheza na općoj audijenciji, 8. siječnja 2025.

CIKLUS KATEHEZÂ: Jubilej 2025.

Najveći miljenici Oca. 1

Čitanje: Lk 18, 15-17

A donosili mu i dojenčad da ih se dotakne. Vidjevši to, učenici im branili. A Isus ih dozva i reče: „Pustite dječicu neka dolaze k meni i ne priječite im jer takvih je kraljevstvo Božje.“ „Zaista, kažem vam, tko ne primi kraljevstva Božjega kao dijete, ne, u nj neće ući.“

Draga braćo i sestre, dobar dan!

Želim ovu i sljedeću katehezu posvetiti djeci i osvrnuti se na pošast dječjeg rada.

Danas, naime, znamo upraviti pogled prema Marsu ili prema virtualnim svjetovima, ali teško nam je pogledati u oči djeteta koje je ostavljeno na margini, koje je iskorištavano i zlostavljano. Stoljeće koje stvara umjetnu inteligenciju i planira život ljudi na više planeta još se nije razračunalo za zlom poniženog, iskorištavanog, smrtno ranjenog djetinjstva. Razmislimo o tome.

Zapitajmo se prije svega: kakvu nam poruku Sveto pismo daje o djeci? Zanimljivo je primijetiti kako izraz koji se najviše puta javlja u Starom zavjetu, nakon Božjeg imena Jahweh, jest riječ ben, to jest „sin“: gotovo pet tisuća puta. „Evo: sinovi su Jahvin dar, plod utrobe njegova je nagrada“ (Ps 127, 3). Sinovi su Božji dar. Nažalost, s tim se darom ne postupa uvijek s poštovanjem. Sama nas Biblija vodi na putove povijesti gdje odzvanjaju pjesme radosti, ali se razliježu također krici žrtava. Na primjer, u knjizi Tužaljki čitamo: „Jezik dojenčeta za nepce se lijepi od žeđi. Djeca vape za kruhom, a nikog da im ga pruži“ (4, 4), a prorok Nahum, podsjećajući na ono što se dogodilo u drevnim gradovima Tebi i Ninivi, piše: „njezina nejaka djeca bila su razmrskana po svim raskršćima“ (3, 10). Pomislimo samo kolika djeca danas umiru od gladi ili zbog oskudice, ili su raznesena bombama.

I na novorođenog se Isusa odmah obrušava vihor Herodova nasilja, koji vrši pokolj nad betlehemskom djecom. Mračna je to drama koja se kroz povijest ponavlja u različitim oblicima. I ovdje se, za Isusa i njegove roditelje, događa noćna mora: postaju izbjeglice u stranoj zemlji, kao što se događa također danas mnogim osobama (usp. Mt 2, 13-8), mnogobrojnoj djeci. Nakon što je oluja prošla, Isus odrasta u selu koje se nikad ne spominje u Starome zavjetu – Nazaretu; uči zanat drvodjelje svoga zakonitog oca, Josipa (usp. Mk 6, 3; Mt 13, 55). Tako “dijete je raslo, jačalo i napunjalo se mudrosti i milost je Božja bila na njemu” (Lk 2, 40).

U svome javnom životu, Isus je zajedno sa svojim učenicima išao propovijedati po selima. Jednog su mu dana prišle neke majke i pokazale mu djecu kako bi ih blagoslovio, ali su ih učenici prekoravali. Tada Isus, prekidajući tradiciju koja je dijete smatrala tek pasivnim predmetom, poziva učenike k sebi i kaže: „Pustite dječicu neka dolaze k meni i ne priječite im jer takvih je kraljevstvo Božje“. I tako stavlja djecu kao uzor za odrasle. I svečano dodaje: „Zaista, kažem vam, tko ne primi kraljevstva Božjega kao dijete, ne, u nj neće ući“ (Lk 18, 16-17).

U sličnom odlomku, Isus doziva jedno dijete, postavlja ga posred učenika i kaže: „Zaista, kažem vam, ako se ne obratite i ne postanete kao djeca, nećete ući u kraljevstvo nebesko“ (Mt 18, 3). A zatim opominje: „Onomu, naprotiv, tko bi sablaznio jednoga od ovih najmanjih što vjeruju u mene bilo bi bolje da mu se o vrat objesi mlinski kamen pa da potone u dubinu morsku“ (Mt 18, 6).

Braćo i sestre, učenici Isusa Krista ne bi smjeli nikada dopustiti da se djecu zanemaruje ili zlostavlja, da ih se lišava njihovih prava, da ne budu voljena i zaštićena. Kršćani imaju dužnost zauzeto sprječavati i odlučno osuđivati nasilja ili zlostavljanja maloljetnika.

I danas, na poseban način, previše je djece prisiljeno raditi. Ali dijete koje se ne smije, dijete koje ne sanja neće moći upoznati svoje talente niti će oni kod njih zablistati u svem svom sjaju. U svim dijelovima svijeta ima djece koju iskorištava ekonomija koja ne poštuje život; ekonomija koja, na taj način, zatire naš najveći izvor nade i ljubavi. Ali djeca zauzimaju posebno mjesto u Božjem srcu i svaki onaj tko povrijedi dijete morat će za to njemu položiti račun.

Draga braćo i sestre, onaj tko se priznaje djetetom Božjim i, napose, onaj tko je pozvat nositi drugima radosnu vijest evanđelja, ne može ostati ravnodušan; ne može prihvatiti da se najmanjim sestrama i najmanjoj braći, namjesto da ih se voli i štiti, otima njihovo djetinjstvo, njihove snove, da budu žrtve izrabljivanja i marginalizacije.

Molimo Gospodina da nam otvori pameti i srca za brigu i nježnost, te da svaki dječak i djevojčica na svijetu mogu rasti u dobi, mudrosti i milosti (usp. Lk 2, 52), primajući i darujući ljubav.

Pozdrav poljskim vjernicima

Od srca pozdravljam poljske hodočasnike. Sveti Ivan Pavao II. pozivao je na izgrađivanje civilizacije ljubavi i života. Nastavite uzimati taj poziv kao prioritetnu zadaću. Štitite život ljubavlju, u svakom stupnju njegova razvoja: od začeća do prirodne smrti. Odgajajte svoju djecu u mudrosti i milosti. Od srca vas blagoslivljam.

U sklopu pozdrava talijanskim vjernicima

[…] U ovim danima, koji slijede nakon blagdana Bogojavljenja, nastavimo razmišljati o Isusovu, Kristovu objavljenju svim narodima. Crkva poziva svakog krštenika da, nakon što se poklonio slavi Božjoj u utjelovljenoj Riječi, vlastitim životom bude odraz njegova svjetla.

I ne zaboravimo moliti za mir. Ne zaboravimo mučeničku Ukrajinu; ne zaboravimo Nazaret, Izrael. Ne zaboravimo sve zemlje u ratu. Molimo za mir. I ne zaboravimo da je rat uvijek, uvijek poraz.

Neka vas Gospodin sve blagoslovi!

Povezane objave

Papina kateheza na općoj audijenciji, 25. ožujka 2020.

anita.vranic

Papina kateheza na općoj audijenciji, 21. rujna 2022.

anita.vranic

Papina kateheza na općoj audijenciji, 18. prosinca 2019.

anita.vranic

Papina kateheza na općoj audijenciji, 8. studenog 2023.

anita.vranic

Papina kateheza na općoj audijenciji, 8. svibnja 2024.

anita.vranic

Papina kateheza na općoj audijenciji, 30. rujna 2020.

anita.vranic