Katehetska ljetna škola za vjeroučitelj(ic)e u srednjim školama 2014.

ZAGREB Na Katehetskoj ljetnoj školi o digitalnoj kompetenciji

Mediji nude brojne mogućnosti u radu s djecom i mladima

Katehetskom ljetnom školom za srednjoškolske vjeroučitelje željelo se vjeroučiteljima svratiti pozornost na potrebu trajne izobrazbe za medije, vrjednovanje važnosti korištenja medijima u odgojno-obrazovnom procesu, izgradnju kriterija za kritičko vrjednovanje i uporabu medija, uočavanje utjecaja medija na učenike te pomoći u analizi odabranih filmova u kontekstu ciljeva vjeronaučne nastave.

Ivan Tašev

Katehetska ljetna škola Zagreb 2014

O stvarnosti s kojom se svakodnevno susreću u vlastitom životu, a koju žele više uključiti u nastavu kako bi potaknuli zainteresiranost svojih učenika, sto pedeset vjeroučitelja iz cijele Hrvatske promišljalo je o novim digitalnim medijima i filmu na dvodnevnom skupu uoči početka nove školske godine u Zagrebu. Organizatori stručnoga skupa, Katehetske ljetne škole za vjeroučitelje i vjeroučiteljice u srednjim školama, ovaj su put za središnju temu odabrali »Film i novi digitalni mediji u nastavi vjeronauka«, a već sam pregled naslova plenarnih predavanja i radionica pokazao je ozbiljan pristup slojevitom i razgranatom poslu otkrivanja labirinta »svijeta medija« koji nudi brojne mogućnosti, ali i izazove u radu s djecom i mladima.

Nacionalni katehetski ured Hrvatske biskupske konferencije, Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta te Agencija za odgoj i obrazovanje odlučili su ponuditi nastavnicima katoličkoga vjeronauka konkretne prijedloge kako ih učiniti digitalno kompetentnijim i poboljšati nastavu korištenjem najnovijih medijska dostignuća, a oni su otkrivali i pronalazili nadahnuća u međusobnim kontaktima, radionicama, tematskim predavanjima i raspravama, ali i duhovnom programu koji je sastavni dio permanentnoga obrazovanja onih koji oplemenjuju hrvatski školski sustav.

Na tom putu lijepoga, a ponekad i zahtjevnoga darivanja za djecu došli su ih ohrabriti i crkveni poglavari, kao i predstavnici resornoga ministarstva: otvaranju škole u četvrtak 21. kolovoza u Nadbiskupijskom pastoralnom institutu nazočio je predstavnik ministra Ivan Milanović Litre, a skupu se obratio i ravnatelj Agencije za odgoj i obrazovanje Vinko Filipović. Na poznatu sintagmu, nastalu još na Drugom vatikanskom koncilu, kako su mediji čudesna i divna iznašašća ljudskoga uma te darovi Božji u svom je pozdravu podsjetio pomoćni zagrebački biskup dr. Valentin Pozaić, koji je u ime zagrebačkoga nadbiskupa kardinala Josipa Bozanića zaželio plodan i uspješan rad Katehetske škole.

Na medijsku dijetu

Katehetska ljetna škola Zagreb 2014»Sam izbor teme poručuje da čak i ono što nije naporno i zamorno, nego je zanimljivo, zabavno i ugodno također može biti itekako poučno, motivirajuće za daljnji rad, kreativnost te produbljenje i proširenje vlastitih shvaćanja i znanja«, poručio je otvarajući stručni skup đakovačko-osječki nadbiskup Đuro Hranić, kojem je kao predsjedniku Vijeća HBK-a za katehizaciju i novu evangelizaciju povjerena briga za vjeroučitelje koji rade u odgojno-obrazovnim institucijama. Zahvalio im je jer su svjesni važnosti vlastitoga permanentnoga obrazovanja te rado prihvaćaju ponudu teološko-katehetske i duhovne trajne formacije koja im pomaže u kvalitetnijem izvođenju nastave i programa koji izvode.

»Promišljanja o filozofiji medija« bio je naslov prvoga predavanja dr. Seada Alića s koprivničkoga Sveučilišta »Sjever«, kojim je započeo radni dio stručnog skupa. Razumijevanje medija složena je i teška zadaća, a smisao filozofije medija više je od znanja kako ih koristiti. Ona ulazi u bit svakoga posredovanja koje omogućuje promišljanje o aktualnoj svijesti današnjice, iz kritike uskogrudnosti pojmovne filozofije kreće prema umjetnosti, vjeri, simbolima, neotkrivenim dimenzijama ljudskoga bića i njegovim mogućnostima, kazao je predavač i poručio da filozofija medija ne može, ne smije i ne će zanemariti nuđenje odgovora prirode same na pitanja do kojih čovjek prispije.

Svojim izlaganjem predavač Alić ponudio je pravo multimedijalno iskustvo jer je uz prezentaciju reproducirao glazbu i filmske isječke te na konkretnom primjeru pokazao kako integrirati različite medije. Ipak govor o medijima bio je usmjeren na »raskrinkavanje načina zavođenja i manipuliranja«, »neispunjena obećanja koja omogućuju tek površnost«, »odgoj u inkubatoru medija«... Za odmak od medija, prema Alićevim riječima, potrebno je i vjeroučenicima govoriti o »medijskoj dijeti«, tj. konzumiranju medija onoliko koliko je potrebno kako ne bi došlo do medijske pretilosti, a takvo će ponašanje pomoći u kritičkom razumijevanju medija.

Od scenarija do filma

Katehetska ljetna škola Zagreb 2014Mnogo afirmativniji pristup mogao se čuti od komunikologa dr. Danijela Labaša s Hrvatskih studija koji je govorom o medijskoj kulturi, odgoju i obrazovanju u svijetu medija i za svijet medija iznio razloge zbog kojih smatra da takav predmet treba uvesti u hrvatske škole. Tako bi učenici razvili svijest o učincima medija, od polarizacije krenulo bi se prema politici usredotočenoj na kvalitetu, sadržaje i nove komunikacijske stilove, a pomoglo bi se i mladima koji danas žive u podijeljenom svijetu između mašte, mita i stvarnosti, spomenuo je dr. Labaš, iznijevši da javno mnijenje podržava takvu ideju jer 62 posto ispitanika smatra da treba uvesti medijski odgoj čija je svrha učenje korištenja medijima i odnosa prema medijskom sadržaju.

Napomenuo je predavač Labaš da naše škole imaju dugu tradiciju proizvodnje medija, potkrijepivši to projektima poput Lidrana i velikoga broja školskih novina, radijskih postaja i internetskih stranica, ali i neiskorišten potencijal u knjižnicama. Sve to jača medijsku pismenost mladih i pomaže u promjeni ponašanja korisnika koji onda poručuju medijskim djelatnicima da proizvode kvalitetniji sadržaj. Vjeroučitelje je zanimao stav izlagača o tome treba li djeci zabraniti upotrebu mobitela u školi, jer neka istraživanja pokazuju da se čak 50 posto djece na nastavi koristi mobitelom i mobilnim internetom, a bilo je riječi i o nasilju na društvenim mrežama.

Uključenost nastavnika tijekom rasprava nakon predavanja pokazala je aktualnost teme kojom se, prema riječima voditeljice povjerenstva Katehetske škole dr. Ane Thee Filipović, željelo vjeroučiteljima svratiti pozornost na potrebu trajne izobrazbe za medije, vrjednovanje važnosti korištenja medijima u odgojno-obrazovnom procesu, izgradnju kriterija za kritičko vrjednovanje i uporabu medija, uočavanje utjecaja medija na učenike te pomoći u analizi odabranih filmova u kontekstu ciljeva vjeronaučne nastave.

Popodnevni dio skupa prvog dana bio je rezerviran za radionice u skupinama u kojima se znanje s predavanja primijenilo na praktičnoj razini. O mogućnosti upotrebe digitalnih medija u nastavi vjeronauka radionicu su držali Lana Ciboci i Ivan Uldrijan, dok su vjeroučitelje kroz pokušaje stvaranja filmskoga sinopsisa po koracima od predprodukcije do distribucije vodili Jeronim Ban i Mare Kobić, a Ksenija i Ivan Miškulin osmislili su radionicu »Rad s filmom u nastavi vjeronauka«.

Neizostavne preporuke

Katehetska ljetna škola Zagreb 2014Drugi zaključni dan Katehetske ljetne škole za vjeroučitelje i vjeroučiteljice u srednjim školama, 22. kolovoza, započeo je euharistijskim slavljem u crkvi Pohoda Blažene Djevice Marije na Dolcu koje je predvodio nadbiskup Hranić, a nastavljen je predavanjima dvoje filmskih kritičara Tomislava Čegira i Irene Sever. O nastanku i razvoju filma, osnovama filmskoga jezika od kadra i planova do rakursa i režije, filmskim vrstama, rodovima i žanrovima, kriterijima za vrjednovanje filma govorio je Čegir. Istaknuo je da postoje »razni kriteriji kojima se prije svega razmatraju kvalitete sastavnica filmskoga jezika, režije, scenarija, glume, filmske fotografije, estetske i kontekstualne vrijednosti, ali mogućnosti su i šireg raspona«.

Snažan aplauz dobila je dr. Irena Sever s Hrvatskoga katoličkoga sveučilišta nakon svojega predavanja naslovljenoga »Film u vjeronauku i katehezi« u kojem je iznijela niz filmskih ostvarenja koja će vjeroučitelji iskoristiti kao konkretnu pomoć kada se u rujnu vrate u razredna odjeljenja. Iako nije izostao ni teorijski dio o poveznici između filma i kršćanstva te podjeli likova na kristolike (aluzija na lik Krista, spasitelja i otkupitelja) i mesijanske (suvremeni junaci s nadnaravnim moćima), predavačica Sever filmskom umjetnosti pristupila je shvaćajući je ne samo kao oblik zabave i bijeg od svakidašnjice, već je istaknula i njezin edukativni aspekt. Potaknula je da se na nastavi koriste oni filmovi s čijim se likovima učenici mogu poistovjetiti, koji odgovaraju njihovoj dobi te obiluju humanizmom i potiču na osobni rast i duhovnost, a neki od njih su: »Billy Eliot«, »Šalji dalje«, »Bagdad Cafe«, »Život je lijep«, »Cirkus leptira«, »Zelena milja«, »Dekalog«, »Čudotvorac«, »Kralj lavova«, »Gospodar prstenova«, »Kronike iz Narnije«, »Matrix«.

Okupljanje velikoga broja vjeroučitelja iz različitih sredina zajedno s nadležnima - među kojima je bio i predstojnik Nacionalnoga katehetskoga ureda dr. Ivica Pažin, ali i savjetnici za vjeronauk - bila je prilika i za razgovor o statusu vjeronauka u srednjim školama, a nije izostala ni rasprava o novim udžbenicima i priručnicima.